الگوی جدید سوخت‌گیری در کشور، شایعاتی پیرامون احتمال گرانی بنزین را مطرح کرده است. طی این گزارش چارچوب کلی این الگو و چرایی اجرای آن تشریح گردیده است.
الگوی جدید سوخت‌گیری در کشور، شایعاتی پیرامون احتمال گرانی بنزین را مطرح کرده است. طی این گزارش چارچوب کلی این الگو و چرایی اجرای آن تشریح گردیده است.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۱۸

به گزارش خبر۲۴، الگوی جدید سوخت‌گیری با کارت سوخت‌های شخصی در کشور در روز بیست‌ودوم مرداد ماه از سوی رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران اعلام شد. بر اساس این الگوی جدید، اگر فردی قصد داشته باشد با کارت جایگاه سوخت‌گیری را انجام دهد، نسبت به هر شهر می‌تواند تا چهار سقف، ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری اقدام کند. این محدودیت سوخت‌گیری در شهر تهران ۴۰ لیتر اعلام شده است.

بر اساس این الگوی جدید اگر شخص با کارت سوخت شخصی خود سوخت‌گیری کند، نوبت بعدی برای تکرار این اقدام ۳ الی ۸ ساعت بعد خواهد بود. در این میان سوالی پیش می‌آید که اگر شخصی در حال سفر باشد، چطور می‌تواند دوباره سوخت‌گیری کند؟ در این باره، سخنگوی صنف جایگاه‌داران تاکید کرده که در سفر بین استانی افراد می‌توانند بدون این محدودیت سوخت‌گیری کنند.

دغدغه‌ی دیگر اما این است که آیا این اقدامات در راستای مقدمه‌چینی برای گرانی بنزین تدارک دیده شده یا پاسخ دیگری خواهد داشت؟ رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین این روزها مدام بر این اظهارات دامن می‌زنند و مدعی هستند گرانی بنزین در ایران به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. برای نمونه بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی که بیست‌وچهارم مرداد ماه منتشر کرده، وضعیت پمپ بنزین‌ها را شکننده دانسته و به طور ضمنی مدعی شده اظهارات مسئولین جمهوری اسلامی درباره‌ی گرانی بنزین ضدونقیض است.

بی‌بی‌سی فارسی مدعی شده مقامات دولت ایران در سال ۱۳۹۸ از جمله وزیر نفت دولت روحانی به همین شکل گرانی بنزین را پی‌در‌پی تکذیب می‌کردند؛ با این حال قیمت سوخت به طور ناگهانی افزایش یافت و با اعتراضات مردم همراه بود.

برای پرسش به این پاسخ که آیا بنزین گران خواهد شد یا خیر، گذری به اظهارات مسئولین مرتبط با این حوزه زدیم تا از علل این اقدامات مطلع گردیم.

رسانه‌های بیگانه شلوغی جایگاه‌ها را یکی از دلایل احتمالی گران‌شدن بنزین دانسته‌اند. جدا از این‌که این اظهارات پایه و اساس منطی ندارد، مجتبی عبداللهی، استاندار البرز ضمن رد ادعای احتمال گران‌شدن بنزین توسط دولت، علت شلوغی در جایگاه‌های بنزین را نشر شایعات در فضای مجازی دانست. او همچنین بر اجرای الگوی جدید مصرف سوخت به منظور بهینه‌سازی این امر تاکید کرد.

خبرگزاری تسنیم پیرامون موضوع شلوغی جایگاه‌های سوختگیری تاکید کرده که در برخی جایگاه‌ها به‌ویژه در کلان‌شهرهایی چون تهران، قطعی نازل‌های سوخت باعث کاهش ظرفیت سوخت‌رسانی تا میزان یک سوم هم می‌شود. در این گزارش آمده که از میان ۵۸هزار نازل سوخت‌گیری در جایگاه‌ها ۲هزار و ۹۰۰ دستگاه از مدار خارج شده است.

در خصوص طرح سقف سوخت‌گیری بنزین هم، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مدعی شد این طرح به منظور بهبود نظام توزیع بنزین، نفت و گاز در کشور و همچنین کاهش قاچاق سوخت اجرا شده است. او همچنین تاکید کرد وزارت نفت مکلف شده تا از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با اجرای برخی تدابیر، حداقل ۹۰درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵درصد خودروهای گازسوز را مجاب به استفاده از کارت‌های سوخت مختص به خودرو کند.

نژادعلی معتقد است با اجرای این طرح، توزیع سوخت در جایگاه‌ها یکنوات و یکپارچه خواهد شد و به همین علت، در موقعیت‌هایی که شاهد بار ترافیکی سنگین در جاده‌های کشور هستیم، جایگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه نخواهند شد. او همچنین تضمین داده هیچ محدودیتی برای مردم هنگام سوخت‌گیری به‌وجود نخواهد آمد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره‌ی شایعات پیرامون گرانی بنزین هم گفته که دولت هیچ برنامه‌ای در این خصوص ندارد و هیچ قانون و مصوبه‌ای هم پیرامون این اقدام در دست نیست.

در آخرین اظهارنظر رسمی، جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، خطاب به ملت ایران گفت: من چندبار افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردم و شرکت پالایش و پخش بارها این تکذیب را تکرار کرده  است. خیال مردم راحت باشد که افزایش قیمت بنزین صورت نمی‌گیرد و دولت چنین برنامه‌ای ندارد. مردم به شایعات توجه نکنند.

بنا بر اظهارات رسمی مطرح‌شده و همچنین طبق آنچه از دولت سیزدهم در سال گذشته هنگام حذف ارز ترجیحی دیده شد، می‌توان اطمینان حاصل کرد که تیم دولت، در صورت لزوم اجرای طرح‌های مهمی چون گران‌شدن قیمت سوخت، پیش‌تر آن را به مردم اطلاع‌رسانی خواهند کرد و برخلاف دولت گذشته، اجرای چنین تصمیماتی ناگهانی نخواهد بود؛ این در حالی است که چنین برنامه‌ای به تضمین مسئولین دولتی تا پایان سال وجود ندارد و طرح‌ریزی نشده که حتی بخواهد به مرحله‌ی اجرا برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها